onsdag 7 mars 2007

Mina råd till Margaret Thatcher


Gör eder klara att anteckna, för nu fortsätter jag att åtege milstolpar ut min Curriculum Vitae, denna gång från en svunnen tid, då konservatismen, som man säger, Ruled Britannia, någon gång i början av 1980-talet. Jag kan helt kort nämna att jag spelade en icke oviktig roll inom Storbritanniens politiska utveckling vid denna tid, genom rådgivning via brev artiklar. Därom vittnar ett svarsbrev från Margaret Thatcher från 1981, som jag återger här. För att du, obildade medborgare, ska begripa de subtila budskapen, bifogar jag översättningar av varje passus. Läs, och beundra!
"Mr Bildt, I do not know who you are, we have never met and we have never spoken!" Käre kollega Bildt (därefter en typisk engelsk hälsningsfras).
"Please stop immediately your pestering me and my members of the Cabinet, we are tired of your naive advice, which we have never asked for in the first place!" Se gärna till att få ett omedelbart slut på den peststinkande regeringen i ert land, vi önskar att det inte fanns sosseregeringar någonstans
"In your so called linguistic advice you are even commenting on the language I speak" Dina språkråd är mycket värdefulla för att jag ska lära mig tala bättre engelska så folk förstår
"I cannot beleive you dare suggesting to be my speech-writer!"Jag kan inte nog tacka dig för att du vill bli min talskrivare (underförstått: då blir resultatet en bättre engelska)
"Stay away from my Universe, as I am sure you would never have the nerve to apologize for the insults."I hela Universum finns nog ingen som har dina nerver
"With that Besserwisser and know-it-all attitude of yours, you will most likely end up an unimportant, sorry character, fighting with your words, to convince the World you are right and everyone else is wrong."Du har en kunskap och ett bättre vetande som gör att du kommer att gå långt, och du är egentligen för stor för denna Värld!

Inga kommentarer: