torsdag 8 mars 2007

Demokratins stora - i evighet


Med en enkel gest vill jag gärna visa eftervärlden vad demokratin och liberalismen har betytt för mänskligheten. Min skiss på ett enkelt minnesmärke anger hur min blygsamma roll spelat in i världens omtumlande resa, fram till det 21:e århundradets första stapplande steg. I sällskap med med Washington, Jefferson, Lincoln och de andra, kommer framtiden att tacka mig för min klarsyn, kompetens och tydliga ledarskap. Det gives icke många intelligenta och intellektuella personer i denna värld. Och Sverige, Norden, ja hela Europa, torde i evighet vara tacksamma att ha fött fram en gestalt som för all framtid kommer att ge avtryck i eftervärldens annaler. Placeringen för detta minnesmärke är naturligtvis given - en prominent plats i Stockholm, samt kopior i varje EU-huvudstad är en självklarhet. Till verket!

Inga kommentarer: