tisdag 20 mars 2007

Bäste herr president George W Bush



Då det i dagarna är jämnt fyra år sedan USA inledde invasionen av Irak, ber jag att få frambära mina varmaste gratulationen till den framgångsrika kampanjen, till gagn för mänskligheten som den ju blivit. Invasionen skedde naturligtvis helt i linje med mina rekommendationer i svenska debattartiklar vid den tiden -- vilket jag är säker på att herr presidenten inte har glömt bort.

Jag vill även i sammanhanget passa på att lämna ett erbjudande, som jag hoppas faller i god jord. USAs djärva och hårt kämpande frihetshjältar i Irak, har ju behov av att, då och då, resa hem för rekreation under kortare perioder. En blick på jordklotet visar att närmsta flygrutt mellan Irak och USA går över Nordeuropa. Jag kan se till att Sverige, som en tacksamhetsgärning och i viss mån upprättelse för den tyska permittenttrafiken under Andra Världskriget, kan bli en mellanlandningsplats för dessa persontransporter. På Bromma har amerikanska flygplan erfarenhet av mellanlandningar tidigare (på uppdrag av CIA) och i området kan vi på närliggande hotell härbärgera cirka 30.000 soldater som vilar upp medan transportplanen tankas upp för vidare färd.

Jag föreslår även ett inledande besök av herr presidenten, för att stadfästa denna överenskommelse om permittenttrafik. Låt mig försäkra att röda mattan ligger utrullad, och jag står beredd att hälsa välkommen på Bromma, närhelst det månde passa!

Inga kommentarer: