onsdag 23 januari 2013

Fokets röst, min tröst!

Jag har bett Fredrik lägga fram ett förslag på ekonomitoppmötet i Davos denna vecka. Omvänt inspirerad av premiärminister Cameron, som lovar engelska folket en folkomröstning om EU-utträde, bara Tories vinner nästa val, har jag med mitt överlägset innovativa och moraliskt högstående intellekt, kommit fram till en utfästelse. Jag vänder mig givetvis mot det exkluderande budskapet Camerons utspel, vilket hotar slita Storbritannien ur EU:s trygga famn. Nej, något sådant kan jag icke tänka mig. Sist det drabbade oss var för över 100 år sedan, när Norges folk tilläts folkomrösta om de skulle fortsätta som en del av den nordiska broderliga unionen med Sverige. Och se hur det gick! Detta land av bönder och fiskare förvandlade Norge till en självgod, statskontrollerad isolationistisk apparat, vilket blev ännu värre när de hade turen att hitta olja på 70-talet. Nej, låt oss styra allt tillrätta genom att fråga folket vad de egentligen anser om att Norge slets ur Sveriges trygga famn 1905. Mitt budskap är: När Moderaterna vunnit valet 2014 utlyses en inkluderande folkomröstning om Norges framtid! I Sverige! Och när svenska folket sagt sitt om att åter inkludera Norge i Unionen, gäller beslutet med skyndsammast verkan. Och när jag säger Norge in i Unionen är det givetvis inte bara den Nordiska, utan den Europeiska Unionen jag avser! Detta torde Fredrik kunna framföra med tydlighet och skärpa där i Schweiz, som så passande rimligen är nästa kandidat att låta kringliggande länder folkomrösta in i EU!

Inga kommentarer: