måndag 15 januari 2007

Vår snöiga Nord är icke som förr

Jag vill rikta uppmärksamheten på den katastrofala utvecklingen i fjällvärlden. Gamla invanda perspektiv ställs på skam, och framtiden ser riktigt, riktigt dyster ut. Utvecklingen måste hejdas, och det med ens, annars kommer vår framtid oåterkalleligen att te sig mindre lustig. Jag talar naturligtvis om den årliga konferensen Folk och Försvar, som i år hålls utan min medverkan. Mycket tragiskt. Mycket nedslående. Ingen säkerställer konferensens kvalitet, aktualitet och relevans. Jag hade kontaktat arrangören (inga namn) på tidigt stadium och förklarat att konferensen måtte hållas på en plats och en tidpunkt som möjliggjorde min närvaro i en passande, central roll. Jag kunde i talande stund naturligtvis icke uppge exakt var jag då skulle befinna mig (Kairo, Kuala Lumpur, Vilnius eller Östermalm) i min roll som vishetens ambassadör utan land. Till min förvåning nådde mig beskedet att jag var ersatt i talarlistan. Icke en, utan två(!) talare (ÖB och överste Pellnäs) sattes in för att fylla ut min, högst ofrivilliga, frånvaro. Pyttsan!

Inga kommentarer: