tisdag 16 januari 2007

Trygghet för medborgarna

Lunchade med Göran P nyligen. Jag var försedd med buggningsutrustning - Odenberg går en aning långt i att testa FRA:s materiel, men gott så, jag ställer upp. Därför kan jag transkribera delar av konversationen korrekt. "Carl, min gode vän, du är en av de kunnigaste och mest erfarna politiker jag känner", inledde Göran. "Ingen slår dig på fingrarna vad gäller bildning inom historia, kultur, konst och svensk och utrikes politik." Göran överraskar med träffsäker människokännedom - varför har han dolt detta tidiagre? "Och ditt sätt att hantera media, senast i samband med gasoptionerna, är övertygande professionellt." Lite senare: "Din popularitet bland väljarna. Visst skulle det vara tilltalande att vara statsminister än en gång? Som du vet har vi svårigheter att hitta min efterträdare på ordförandeposten."

Så här i efterhand, ser jag att erbjudandet faktiskt kunde gynna landet: nationen i trygga händer även vid maktskifte 2010.

Inga kommentarer: