torsdag 8 februari 2007

Kohl-kraftwerket i Europa


Som läsaren möjligen minns var det till stor del min gamle vän Helmut Kohl som introducerade mig i Europeische... europeisk, politik. Han visade mig allt han kunde om personer, allianser, koalitioner och personliga förtroenden. Efter fem minuter var jag fullärd, och sedan dess har jag egentligen bara haft ett bekymmer med den europeiska utvecklingen, ur ett svenskt, dvs mitt, perspektiv. Och det är att svenska Vattenfall håller på att hinna före mig med erövringen av kontinenten. GD (han kallar sig visst VD) Lars Josefsson gör allt för att bli den snövita kolbaronen i Kohl-Land. Förresten, är dom icke lika som bär? Nej, låt Vattenfall hålla på med säker, strålande kärnkraft, lägg ner kolkraften och importera billig gas från Ryssland. Sälj ut Vattenfall innan det är försent att rädda det sjunkande skeppet. Vad tror han, Josefsson? Att ett statligt verk i ett land utan gas, uran, olja ska kunna erövra energimarknaden I Europa? Haver han hört talas om framtiden? Den stavas Oligopol. Med kyrilliska tecken. Nej, sälj Vattenfallet till norrmännen och låt dom leka med barkbåtar i sina små älvar medan den nya tidens kraft flödar in från öst.

Inga kommentarer: