torsdag 12 april 2007

Japansk ödmjukhet - nu förbättrad!

Häromveckan var jag över en kort sväng i Uppgående solens rike -- Nippon (Japan, för den okunnige). Även Kungaparet fick följa med min delegation. Fick tillfälle att språka med premiärminister Abe, då han berättade om den typiska japanska ödmjukheten. Han menar att japaner får ödmjukhet och hänsyn med uppväxten, och att det på andra platser i världen skulle vara svårt att finna lika ödmjuka individer.

Icke, sa Nicke! Jag tillrättavisade honom naturligtvis, och klargjorde ett och annat om vad som utmärker en typiskt ödmjuk person. För enkelhetens skull tog jag mig själv som levande exempel på ödmjukhet personifierad. Han var tyst och lyssnade hela tiden. Alltid trevligt när man kan förbättra människors kunskap. Även en som tror sig veta bättre.

Inga kommentarer: